Nieuwe ontziltingsinstallatie zet dokwater om in proceswater voor Antwerpse chemische industrie
De Antwerpse haven krijgt in 2024 een nieuwe ontziltingsinstallatie. De installatie pompt brak dokwater op en zet het om in hoogwaardig proceswater voor de chemiesector. Chemiebedrijven hoeven daardoor voor bepaalde productieprocessen niet langer drinkwater uit het Albertkanaal te gebruiken. Dit zou volgens de betrokken partijen in de opstartfase al een besparing betekenen van miljoenen liters