Wim Kuijken: Gebrek aan nationale regie in granuliet-dossier

Bij de kwaliteitsborging bij bodemintermediairs (kwalibo) is een gebrek aan nationale regie. De overheid is te ver af komen te staan van private zelfregulering. “Er is een ‘hoeder’ nodig van het nu ontheemde stelsel.” Dat concludeert Wim Kuijken in zijn rapportage ‘Kleine korrels, grote discussie’ naar de casus granuliet. Kuijken voerde onafhankelijk onderzoek uit op

Doorgaan met lezen

Rechter staat stort van granuliet voorlopig toe

De voorzieningenrechter oordeelt dat de stort van granuliet bij het project Over de Maas voorlopig mag doorgaan. De gemeente West Maas en Waal was naar de rechter gestapt omdat de stort een gevaar zou kunnen opleveren voor de volksgezondheid. De rechter vindt echter vooralsnog geen aanknopingspunten dat de stort van het granuliet leidt tot verontreiniging.

Doorgaan met lezen

Kabinet: Granuliet in Maasplassen is niet schadelijk voor het milieu

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar milieuhygiënische aspecten van het granuliet dat is toegepast in het project ‘Over de Maas’. Daaruit blijkt dat het toepassen van granuliet geen schadelijke gevolgen heeft voor de milieukwaliteit en de leefomgeving. Dat schrijven minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en minister voor Milieu en Wonen Stientje van

Doorgaan met lezen