Invoering Omgevingswet uitgesteld tot 1 juli 2022

De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 juli 2022. Dat meldde demissionair minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 26 mei in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer. Het uitstel is nodig om het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) werkend en stabiel te krijgen. De waterschappen zijn zo goed als klaar

Doorgaan met lezen

Helft wethouders wil uitstel/afstel Omgevingswet

De helft van de wethouders wil uitstel van de Omgevingswet (37%) of dat de Omgevingswet helemaal wordt afgeblazen (11%). Vooral bestuurders van kleinere gemeenten zijn kritisch. Naast het digitale stelsel (dso) en de financiën wordt de uitvoering lastig door corona. Dat blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur en de Wethoudersvereniging. Uit een artikel in Binnenlands

Doorgaan met lezen

Brabantse waterschappen willen provinciale adviescommissie Droogte

De waterschappen Aa en Maas, Brabantse Delta en De Dommel pleiten voor een onafhankelijke adviescommissie Droogte die in opdracht van Gedeputeerde Staten van de provincie Brabant aan de slag gaat. Deze commissie zou innovatieve oplossingsrichtingen en concrete aanbevelingen moeten geven voor efficiënt en verantwoord (her)gebruik van water in 2030 en verder. Als Brabant in 2030

Doorgaan met lezen

Reactie UvW op advies geborgde zetels wil kool en geit sparen

De Unie van Waterschappen heeft met een brief aan minister Van Nieuwenhuizen een reactie gegeven op het rapport Geborgd gewogen van de Adviescommissie geborgde zetels bij waterschapsbesturen. In de brief worden de standpunten weergegeven die zijn opgehaald tijdens vijf online klankbordbijeenkomsten. De weinig verrassende conclusie: binnen de waterschappen wordt zeer verschillend gedacht over het advies.

Doorgaan met lezen